Jan Hendrik said:
Never heard of Burgerhout Shipyard. Must have disappeared before WW2.
At the time this vessel was built they surely did not know how to spell "ozone layer"
Ahoy Jan,
Shame on you(*)) , you've been so long in that area, here the details:
Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf, in 1925
Burgerhout startte in 1853 als een kleine grofsmederij annex constructiewerkplaats. Uit dit bescheiden begin groeide een mooie onderneming, die echter de Crisistijd niet overleefde. In 1932 werd het bedrijf geliquideerd en overgenomen door de buurman, de Scheepswerf Piet Smit Jr. Al in 1865 begon Burgerhout, toen nog gevestigd aan de Zalmhaven, zich toe te leggen op de vervaardiging van scheepsstoommachines en scheepsketels. In 1910 opende het bedrijf een nieuwe vestiging op Varkenoord.
In 1925 schreef Burgerhout in een brochure het volgende:
Burgerhout stoommachines en ketelinstallaties worden in het bijzonder in talrijke sleepboten ingebouwd, er varen honderden schepen met een Burgerhout krachtbron op de Rijn en andere rivieren. Geleidelijk is ons bedrijf er toe overgegaan, complete sleepboten te bouwen. Oorspronkelijk werd de bouw van de casco's uitbesteed; maar op de vestiging op Varkenoord zijn alle faciliteiten aanwezig om de schepen geheel in eigen beheer te maken. Zo heeft ons bedrijf een steeds breder vlucht genomen.
Naast scheepsketels hebben wij ook bouilleurketels gebouwd voor enkele grote suikerfabrieken in Indië.
Op de scheepswerf bouwen wij op onze langshellingen vrachtschepen voor de grote vaart. Verder hebben wij brede ervaring in baggermaterieel en de laatste tijd hebben we ons ook gericht op de bouw van grote droogdokken. Parel aan onze kroon is het droogdok voor de haven van Tandjong Priok, 8.500 ton groot. Onlangs nog leverden wij een 4.500 tons dok af voor Valparaiso in Chilië.
In de machinefabriek worden het laatste tiental jaren zogenaamde Burgerhout-Nobel Dieselmotoren vervaardigd, grote en krachtige oliemotoren die een zeer gunstige naam hebben verworven onder opdrachtgevers.
Met trots wijzen wij op het feit, dat Burgerhout korte tijd geleden van Rijkswaterstaat de opdracht heeft verkregen tot constructie van de stalen roldeuren voor de nieuwe zeesluis te IJmuiden, welke deuren tot de allergrootste ter wereld zijn te rekenen, en die wij geheel in onze eigen constructiewerkplaats kunnen maken. Deze laatste opdracht heeft een aanneemsom van ƒ 965.000,==.
Note: Source from
www.rotterdammers.nl