Malcolm, misschien wel, maar de scheepseigenaren betalen tegenwoordig niet voor een ligplaats, ze hebben geen dok nodig, het lijkt erop dat de sleepboot de benodigde onderdelen en Wartsilia/Sulzer-mensen aanbrengt om ze te installeren, wat allemaal voor anker kan worden gedaan. Ze zullen om te beginnen een nieuwe carterdeur nodig hebben en mogelijk een lager, hoewel ze een Lloyds-reserve aan boord zouden moeten hebben. Dit wordt een verzekeringskwestie met P&I betrokken, dus ze kunnen net zo goed de experts het werk laten uitvoeren, in plaats van scheepspersoneel met twijfelachtige competentie.
Ervan uitgaande dat het een carterexplosie was, zoals er werd gezegd een motorexplosie en brand, wordt dit veroorzaakt doordat een onderdeel in de motor om een ​​aantal redenen te heet wordt, dit verandert de olietemperatuur in het carter totdat het zijn explosiegrens bereikt en knalt.
Er zitten grote paddenstoelachtige overdrukventielen op elke carterdeur, meestal aan stuurboordzijde met een diameter van ongeveer 1 meter, die opengaan bij de druktoename, maar op een gegeven moment komt er verse lucht binnen en krijg je een secundaire explosie die de brand veroorzaakt.
Deze explosies zijn vrij zeldzaam, maar als ze gebeuren, kunnen ze desastreus zijn.
Lappen vallen vaak uit de zakken van de ingenieurs in het carter en komen uiteindelijk terecht in de aanzuigzeef van de smeeroliepomp, dit beperkt de olie-toevoer en een daling van de druk, als dit niet wordt opgemerkt, krijgt de motor te weinig olie, vooral als het schip rolt, trim heeft ook invloed op het smeeroliepeil, hoofdingenieurs voegen niet graag te veel olie toe aan het carter, omdat dit als verbruik wordt geregistreerd en ze worden ondervraagd. Slib bezinkt vaak op de bodem van de smeerolietank en wordt bij zwaar weer verstoord en door de pomp opgepakt.
Dit schip is 21 jaar oud, met verschillende eigenaren en hoe meer eigenaren, hoe minder ze geld willen uitgeven aan een oud schip. Dus het is de hellende vlakte naar schroot of een ramp.
Het kan Mearsk heten .......... maar is mogelijk niet in hun bezit, maar verkocht en teruggecharterd, zodat ze niet verantwoordelijk zijn voor het schip. Dit lijkt tegenwoordig vrij gebruikelijk.