Ships Nostalgia banner

Mearsk Sana

2.1K views 17 replies 5 participants last post by  Challisstern  
#1 ·
P&O Nedlloyd Mondriaan

Sommigen van u weten misschien dat er een groot containerschip, de "Maersk Sana", ronddrijft in de Atlantische Oceaan na een explosie in de machinekamer. Ze begon haar leven als de "P & O Nedlloyd Mondriaan" in 2004 onder het bevel van kapitein Alan Brown. De explosie vond plaats op 28 april 25, ze heeft wel elektrische stroom. Volgens een persbericht zou er 7 dagen geleden een sleepboot aankomen terwijl ik dit typ.
(Verzonden naar mij door kapitein Peter Stacey, voormalig BSL)

#2 ·
P&O Nedlloyd Mondriaan

Sommigen van jullie weten misschien dat er een groot containerschip, de "Maersk Sana", rondzwerft in de Atlantische Oceaan na een explosie in de machinekamer. Ze begon haar leven als de "P & O Nedlloyd Mondriaan" in 2004 onder het commando van kapitein Alan Brown. De explosie vond plaats op 28 april 25, ze heeft wel elektrische stroom. Volgens een persbericht zou er 7 dagen geleden een sleepboot aankomen terwijl ik dit typ.
(Verzonden naar mij door kapitein Peter Stacey, voormalig BSL)
Daar gaat hun aan wal gaan in "Lion City", aan de positieve kant is het gebied waar ze ronddrijven top voor "bronzing" :).

#3 ·
Kunnen ze een schip van die grootte in Bermuda aanmeren?
Klinkt als een CC-explosie, dus nieuwe cc-deur, het dubieuze lager vervangen. Waarschijnlijk Sulzer laten komen om het werk te doen.
Twijfel of de bemanning bruin hoeft te worden, geen witte bemanning of officieren meer, betwijfel ik.
Ik ken Alan Brown, hij was toen 2/o, ex Trinity House cadet, net als Peter Stacey.

#4 ·
Kunnen ze een schip van die grootte in Bermuda aanmeren?
Klinkt als een CC-explosie, dus nieuwe CC-deur, het dubieuze lager vervangen. Waarschijnlijk zal Sulzer het werk doen.
Twijfel of de bemanning bronzen hoeft te zijn, geen witte bemanning of officieren meer, betwijfel ik.
Ik ken Alan Brown, hij was toen 2/o, ex Trinity House cadet, net als Peter Stacey.
Net gelezen dat ze naar een haven van toevlucht op de Bahama's gesleept moet worden Dave, de enige keren dat ik in Bermuda ben geweest was op de QE2 en we moesten voor anker gaan en de uitstapjes werden met jolboten uitgevoerd.

#8 ·
Ik betwijfel of het soort bemanning dat ze hebben, zou zijn zoals wij aan wal, dus overal zou volstaan. Als ik de rederijen nu ken, zouden ze haar voor anker leggen en alle onderdelen naar hen toe brengen.

Je zou niet lang op de QE2 zijn, toch, alleen lang genoeg voor een snel biertje.
Was je op de QE2 toen ze een stoomboot was of na de conversie naar MAN viertaktmotoren?
Ze was nog een stoomboot en ik deed mijn cadettijd (1985), 70.000 ton stuwkracht, roest en lust 🤣 ;).

#6 ·
Royal Caribbean kan hun schepen van de Freedom-klasse ernaast plaatsen - vergelijkbare lengte maar natuurlijk veel minder diepgang.
De Old Royal Naval Dockyard is een behoorlijke cruiseterminal, maar ik betwijfel of het wenselijk zou zijn om een ligplaats te lang geblokkeerd te hebben door een boxboot.

#7 ·
Malcolm, misschien wel, maar de scheepseigenaren betalen tegenwoordig niet voor een ligplaats, ze hebben geen dok nodig, het lijkt erop dat de sleepboot de benodigde onderdelen en Wartsilia/Sulzer-mensen aanbrengt om ze te installeren, wat allemaal voor anker kan worden gedaan. Ze zullen om te beginnen een nieuwe carterdeur nodig hebben en mogelijk een lager, hoewel ze een Lloyds-reserve aan boord zouden moeten hebben. Dit wordt een verzekeringskwestie met P&I betrokken, dus ze kunnen net zo goed de experts het werk laten uitvoeren, in plaats van scheepspersoneel met twijfelachtige competentie.

Ervan uitgaande dat het een carterexplosie was, zoals er werd gezegd een motorexplosie en brand, wordt dit veroorzaakt doordat een onderdeel in de motor om een ​​aantal redenen te heet wordt, dit verandert de olietemperatuur in het carter totdat het zijn explosiegrens bereikt en knalt.

Er zitten grote paddenstoelachtige overdrukventielen op elke carterdeur, meestal aan stuurboordzijde met een diameter van ongeveer 1 meter, die opengaan bij de druktoename, maar op een gegeven moment komt er verse lucht binnen en krijg je een secundaire explosie die de brand veroorzaakt.
Deze explosies zijn vrij zeldzaam, maar als ze gebeuren, kunnen ze desastreus zijn.

Lappen vallen vaak uit de zakken van de ingenieurs in het carter en komen uiteindelijk terecht in de aanzuigzeef van de smeeroliepomp, dit beperkt de olie-toevoer en een daling van de druk, als dit niet wordt opgemerkt, krijgt de motor te weinig olie, vooral als het schip rolt, trim heeft ook invloed op het smeeroliepeil, hoofdingenieurs voegen niet graag te veel olie toe aan het carter, omdat dit als verbruik wordt geregistreerd en ze worden ondervraagd. Slib bezinkt vaak op de bodem van de smeerolietank en wordt bij zwaar weer verstoord en door de pomp opgepakt.

Dit schip is 21 jaar oud, met verschillende eigenaren en hoe meer eigenaren, hoe minder ze geld willen uitgeven aan een oud schip. Dus het is de hellende vlakte naar schroot of een ramp.

Het kan Mearsk heten .......... maar is mogelijk niet in hun bezit, maar verkocht en teruggecharterd, zodat ze niet verantwoordelijk zijn voor het schip. Dit lijkt tegenwoordig vrij gebruikelijk.

#10 · (Edited)
Ik heb geprobeerd wat info hierover te verzamelen, meer vanuit het oogpunt van wat Tug onderweg is, maar nieuwsberichten zijn daarover erg vaag geweest. @Challisstern 's laatste bericht is logischer dan alles wat ik elders heb gelezen. Nog steeds geen ID op de sleepboot.
Mijn geld staat op een sleep naar China, de Yangtze-rivier op naar Chang Jian-scheepsslopers, daar eindigde mijn laatste reis @ zee op P&O Nedlloyds Resolution Bay.

#11 ·
Ik betwijfel of het soort bemanning dat ze hebben, zou zijn zoals wij op een walgang, dus overal zou volstaan. Als ik de rederijen nu ken, zouden ze haar voor anker leggen en alle onderdelen met een schuit naar hen toe brengen.

Je zou niet lang op de QE2 zijn, toch, alleen lang genoeg voor een snel biertje.
Was je op de QE2 toen ze een stoomboot was of na de conversie naar MAN viertaktmotoren?
Kunnen ze een schip van die grootte in Bermuda aanleggen?
Klinkt als een CC-explosie, dus nieuwe cc-deur, het dubieuze lager vervangen. Waarschijnlijk zal Sulzer het werk doen.
Ik betwijfel of de bemanning hoeft te bruinen, geen witte bemanning of officieren meer, betwijfel ik.
Kunnen ze een schip van die grootte in Bermuda aanleggen?
Klinkt als een CC-explosie, dus nieuwe cc-deur, het dubieuze lager vervangen. Waarschijnlijk zal Sulzer het werk doen.
Ik betwijfel of de bemanning hoeft te bruinen, geen witte bemanning of officieren meer, betwijfel ik.

#14 ·
Sea1 Ruby, een ankerbehandelings- en bevoorradingsschip (AHTS) van Sea1 Offshore, vertrok bijna twee weken geleden op 4 mei uit Bergen, Noorwegen. Het Noors-gevlagde schip van 3.793 DWT werd in 2010 gebouwd.

Volgens Maersk zullen de twee schepen koers zetten naar de Bahama's en naar verwachting eind mei de haven bereiken.

Van g-Captain.