Eenvoudige vraag. Was het mogelijk voor door stoom aangedreven schepen, vooral sleepboten, om propellers met variabele spoed te hebben?
Bedankt voor die steun Duncan, die de variabele spoed op een gegoten prop met vaste naaf nogmaals verduidelijkt.Technisch gezien hebben zelfs gegoten propellers met vaste naven een variabele spoed, doordat de spoed niet constant is tussen de wortel en de bladpunt of zelfs over de bladbreedte.
Wat betreft de CPP-faalmodi zijn er in verschillende tijden vijf modi gebruikt:
Volle voorwaartse spoed - gebruikelijk en stelt het schip in staat de reis te voltooien met een normale servicesnelheid
Volle achterwaartse spoed, - je ploegt tenminste niet in wat er voor je ligt, maar de schokbelasting op de aandrijflijn kan aanzienlijk zijn
Huidige spoedinstelling - redelijk en waarschijnlijk de beste optie
Neutraal - mogelijk veilig, maar je komt niet snel vooruit.
Kleine voorwaartse spoed - behoudt enige besturing, maar gaat niet snel vooruit.
De enige ervaring die ik met een storing had, was in de koppeling naar de versnellingsbak, de storingsmodus maakte niet uit omdat de bakboordschacht niet bewoog -
Het was etenstijd in de salon en het schip (Maihar op passage Vancouver naar Japan) begon plotseling zachtjes op en neer te bewegen, we keken elkaar allemaal aan en toen ging het alarm af.Bedankt voor die steun Duncan, nogmaals ter verduidelijking van variabele spoed op een vaste naaf gegoten prop. Zelfs propellers met regelbare spoed hebben een variabele spoed over de bladlengte.
Hoi Donald.Het was etenstijd in de salon en het schip (Maihar op doorreis van Vancouver naar Japan) begon plotseling zachtjes op en neer te bewegen, we keken elkaar allemaal aan en toen ging het alarm af.
De gebruikelijke haast naar de E/R en vond een o-ring, als ik me herinner, was ontploft en veroorzaakte verlies van spoed door lage hydraulische druk. De reparatie werd onmiddellijk gestart en we waren in een mum van tijd weer op snelheid. De enige keer dat ik een schroefmislukking op deze schepen heb meegemaakt, maar het was van korte duur
Ik denk dat je net door ons was afgelost Derek, dus je hebt die kleine hik gemist!. Donald.
Op de OD-box zat een klein filter (strikfilter) dat regelmatig moest worden schoongemaakt/gecontroleerd; als dit verstopt raakte, zou de spoed naar volle vooruit gaan. Dat is wat er gebeurde met Mahsud toen ze de dokmuur in Colombo raakte en de boeg 22ft terugzette. Moest naar Hong Kong varen voor reparaties; Klasse stond haar toe om in de beschadigde staat te varen, aangezien de botsingsschot intact was. Allan Attack vloog uit en bracht haar naar de dok; Ik heb een paar foto's van de schade die ik zal plaatsen als ik ze in handen krijg. De oude man werd gedegradeerd; hij had kunnen ontkoppelen of de noodstop kunnen gebruiken; hij informeerde de machinekamer pas op het laatste moment en Davie Meek ontkoppelde, maar het was te laat.Hallo Donald. "O"-ring moet dus deel uitgemaakt hebben van de besturing, hetzij op de brug, hetzij in de tunnel waar ook een handmatige optie beschikbaar was. Mijn herinneringen aan het daadwerkelijk trekken van de naaf zijn dat de meest stressvolle tijd het splitsen van de KaMeWa-kraag op de as was. Tussenas verwijderd of teruggetrokken om toegang mogelijk te maken, vervolgens borgbouten in de aseindplaat geschroefd met koperen buizen als schokdempers, vervolgens met minuscule, op maat gemaakte hydraulische pompen druk tussen de kraag en de as opgebouwd totdat de kraag eraf vloog. In werkelijkheid was het echt veilig, aangezien de te verplaatsen afstand klein was en het oppervlak zo groot dat zodra de druk werd losgelaten, de naaf slechts een paar duizendsten hoefde te bewegen, maar het maakte wel een behoorlijk lawaai toen het loskwam. Groot amusement bij de hamersignalen aan de wal tussen de dokzijde en in de tunnel - Eén die ik me herinner (sic) was "scheren en een kapsel 2 bits" Interessante tijden op deze "onbemande" schepen.
Groeten
CPP kan ofwel draaien met constante toeren en de spoed aanpassen om de snelheid aan te passen, of in sommige gevallen, wanneer het is uitgerust met een "combinator", worden de propellersnelheid en de spoed gecombineerd om het meest brandstofefficiënte resultaat over alle motorsnelheden te geven.Heeft CPP (waarvan ik heel weinig weet) een verband tussen motorvermogen en spoed. Dat wil zeggen, als de spoed wordt verhoogd of verlaagd, wordt het motorvermogen dienovereenkomstig aangepast. Veel propelleraangedreven vliegtuigen hebben bijvoorbeeld constant-snelheidseenheden waarbij de spoed wordt gewijzigd om een constant toerental te handhaven binnen bepaalde vermogensinstellingen. In het geval van een motorstoring is het belangrijk om de bladen zo snel mogelijk te veren om weerstand te voorkomen, aangezien de spoed afneemt om het toerental te handhaven naarmate het vermogen afneemt. Ik vraag me dus af of het mogelijk is om een CPP te veren om de weerstand te verminderen in het geval van een motorstoring in een schip met twee of meer propellers.